Măsuri asumate

Icon

Emil Boc: vârsta de pensionare nu creşte pâna în anul 2014, urmează pâna în 2030 să se egalizeze vârstele de pensionare


Din alocuţiunea primului-ministru Emil Boc la dezbaterile politice de la Camera Deputaţilor cu tema „Situaţia prezentă şi evoluţia socio-economică a României”: Reforma sistemului de pensii – credeţi că ar fi cineva din clasa politică aflată la putere să spună „noi nu dorim să mărim pensiile”, dacă ţara şi-ar putea permite? Dar repet, nu populist, ci uitându-ne la cifre şi la ziua de mâine, de poimâine şi la anii următori.

Ţara poate să plătească atât cât are resurse. Această reformă pe care am propus-o, în doi paşi, reprezintă un prim pas în direcţia eliminării deficitelor sau diminuării, mai bine spus, a deficitelor de la fondul de pensii. În primul rând, ştiţi bine, am eliminat pensiile speciale, am eliminat pensiile de lux şi am impus principiul contributivităţii, un principiu sănătos, corect, cu 22 de milioane de români, chiar dacă, sectorial, el aduce nemulţumiri, dar este corect cu toţi pensionarii din această ţară care, repet, se uită la dreptate, adică să vadă că cel care contribuie primeşte pensie în măsura contribuţiei pe care o are şi nu pe alte criterii.

Am eliminat abuzurile în privinţa pensiilor de invaliditate sau a pensionărilor anticipate, prin măsurile dispuse de control şi revalorizare a dosarelor existente, ţinând cont de faptul că atât pensiile de invaliditate, cât şi pensionarile anticipate, au căpătat proporţii care nu pot fi susţinute de economia românească.

În vederea asigurării sustenabilităţii financiare a sistemului, lucrurile sunt iarăşi foarte clare. Contribuim cu 31,3 şi plătim 39,9, în condiţiile în care raportul dintre salariaţi, în sens larg, şi pensionari din toate sistemele este 1-1. Dacă ne referim doar la salariaţii cu carte de muncă, raportul este defavorabil salariaţilor, în sensul că avem doar 4.960 de salariaţi cu contract de muncă, în timp ce avem 5.700.000 de pensionari; 5.500.000 din domeniul public, 200.000 aproximativ din sistemele speciale. Dacă însă la salariaţii cu carte de muncă adăugăm şomerii şi ceilalţi cu contract individual de asigurare, ajungem la 5.619.000 asiguraţi. Deci, aproximativ un raport de 1-1, dar, repet, contribuţiile sunt pe măsura lui 31,3, iar ponderea pe care o are valoarea punctului de pensie în salariul mediu brut este de 39,9.

În acele condiţii, însă, în 2011, în condiţiile şi în forma adoptată de dumneavoastră ne mai trebuie peste trei miliarde de euro în 2011, ca să susţinem pensiile în vederea plăţilor aşa cum sunt în legea actuală. Dacă s-ar opta pentru o altă variantă, ar fi nevoie, în 2011, de cinci miliarde de euro, de o creştere suplimentară a deficitului. Credeţi că aceşti bani îi luăm uşor de undeva? Ei trebuie luaţi de la dezvoltare sau împrumutaţi. Întrebarea se ridică: te mai împrumută cineva doar pentru consum? Vă asigur că nu, de aceea putem fi populişti şi putem să spunem orice; dacă vrem însă să fim corecţi, ca pensiile să poată fi plătite, ca ţara să aibă totuşi şi ceva resurse pentru dezvoltare, trebuie să acceptăm această reformă a sistemului de pensii.

Am văzut o dezbatere foarte acerbă cu privire la vârstele de pensionare. Vreau să se ştie foarte clar şi răspicat: până în 2015 creşterea vârstelor de pensionare la 65 de ani pentru bărbaţi şi 60 de ani pentru femei se face în baza actualei legi în vigoare. Repet, până în 2015 nu s-a modificat nimic. Este ceea ce s-a adoptat în trecut. Egalizarea vârstelor de pensionare este avută în vedere în anul 2030, pentu a putea asigura o susţinere pe termen mediu ţi lung a bugetului de pensii. Deci, pentru toţi românii care astăzi se uită doar la ce spun, în manieră greşită, unii din opoziţie, vârsta de pensionare nu creşte pâna în anul 2014, este în concordanţă cu ceea ce este în legea actuală în vigoare. După aceea, urmează pâna în 2030 să se egalizeze vârstele de pensionare, conform prevederilor legale.

În concluzie, această reformă a sistemului de pensii reprezintă primul pas în direcţia asigurării dreptăţii în sistemul de pensii şi asigurării sustenabilităţii acestuia pe termen mediu şi lung, a acestui sistem financiar al susţinerii pensiilor. Fac o scurtă paranteză, vă rog să-mi permiteţi să îi mulţumesc de la această tribună fostului meu coleg Şeitan pentru efortul depus la elaborarea Legii pensiilor, atât în calitate de consilier de stat al primului-ministru, cât şi în calitate de fost ministru şi am convingerea că actualul ministru, Botiş, a preluat excelent, din mers şi în calitate de vicepreşedinte al comisiei, care cunoştea foarte bine proiectul, dar şi în calitate de membru al Guvernului, problema reformei sistemului de pensii şi o va duce mai departe.

Filed under: Declaratii, Masuri, ,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Video

Categorii

RSS COGITUS

  • Impactul Universității Babeș-Bolyai în economia municipiului Cluj-Napoca în anul 2015 octombrie 17, 2018
    Universitatea, mai mult ca orice altă instituție sau organizație, poate impulsiona dezvoltarea economică și s… restul » The post Impactul Universității Babeș-Bolyai în economia municipiului Cluj-Napoca în anul 2015 appeared first on Cogitus.
  • Cluj-Napoca – analiza economiei locale aprilie 13, 2018
    Economia municipiului se află într-un stadiu avansat în procesul de evoluție de la economia industrială la o eco… restul » The post Cluj-Napoca – analiza economiei locale appeared first on Cogitus.
  • Calitatea vieții în Cluj-Napoca aprilie 13, 2018
    Parte a procesului de reevaluare a Planului Strategic de Dezvoltare al Municipiului Cluj-Napoca 2014-2020, FSPAC a r… restul » The post Calitatea vieții în Cluj-Napoca appeared first on Cogitus.
  • Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil martie 12, 2018
    În ultimii ani, o parte a orașelor mari din România, între care Cluj-Napoca și Timișoara s-au dezvoltat în mod a… restul » The post Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil appeared first on Cogitus.
  • Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă septembrie 29, 2015
    Ultimele două luni au marcat probabil una dintre turnurile migrației din Europa. Imagini cu trenuri supraaglomera… restul » The post Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă appeared first on Cogitus.
  • China Housing at the Nexus iunie 1, 2015
    The Chinese housing industry is at the nexus of several force fields pulling and pushing people all over the world. The h… restul » The post China Housing at the Nexus appeared first on Cogitus.
  • De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin mai 4, 2015
    Există un acord larg în literatura de specialitate privind rolul central al guvernării locale pentru calitatea de… restul » The post De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin appeared first on Cogitus.
  • It’s Time to Turn the Tables on Russia aprilie 14, 2015
    There is a great deal of analysis and positing of Russia’s nest steps in Ukraine. There is no shortage of experts willi… restul » The post It’s Time to Turn the Tables on Russia appeared first on Cogitus.

Arhiva articole

septembrie 2010
L M M J V S D
« aug.   oct. »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
%d blogeri au apreciat asta: