Măsuri asumate

Icon

Perspective macroeconomice si viziunea constructiei bugetare


Anii 2010-2011 sunt anii transformarii statului asistential in statul eficient, mai suplu si mai putin costisitor. Viziunea constructiei bugetare urmareste aceste obiective, pornind de la cateva perspective macroeconomice optimist-moderate: o crestere economica de 1,5%, o inflatie medie anuala de 5,3%, un salariu mediu brut pe economie crescut la 2.022 lei, un somaj redus la 6,9%. Bugetul pe anul 2011 este un buget de investitii, axat pe infrastructura si pe dezvoltarea de locuri de munca, si un buget care protejeaza pensiile si care restituie bugetarilor 15% din salariile restrictionate in anul 2010.

 

Prioritati

 

Suntem hotarati si fermi sa insanatosim economia Romaniei. Masurile dure de austeritate pe care am fost nevoiti sa ni le asumam cu responsabilitate in acest an vor avea un impact major asupra insanatosirii bugetului public in anii urmatori. Ele au fost insotite de masuri de relansare economica si de creare de locuri munca (detalii aici), fara suportul carora nu am fi putut vorbi azi de un somaj in continua scadere incepand cu luna aprilie 2010 pana in prezent, mult mai redus decat media europeana. Bugetul pe 2011 este construit pentru a continua eforturile de diminuare a datoriei cu care traim, prin micsorarea deficitului bugetar de la 6,8% din PIB in prezent, la 4,4% in anul 2011. Acest lucru nu se poate opera cu pixul, ci doar cu o strategie clara bugetara prin care facem economii prin eficientizarea si diminuarea cheltuielilor publice ineficiente, si alocand surse mai multe spre investitii si spre absorbtia fondurilor europene. Provocarile anului 2011 sunt majore, iar bugetul pe care il propunem le ia serios in calcul. Chiar daca in acest an am fost nevoiti sa ne imprumutam cu 34,6 miliarde lei pentru plata acestor datorii, in anul urmator vom fi nevoiti sa acoperim datoriile diminuate la 24 miliarde lei, echivalentul celor 4,4% din PIB, din care 9,5 miliarde lei reprezinta cheltuieli cu dobanzile. Acestea se pot plati si diminua doar daca muncim mai mult si mai bine. Cum s-ar putea altfel decat prin creare de locuri de munca si un mediu de afaceri revigorat?

 

– In anul 2011 alocam cu 1,2 miliarde lei mai mult pentru investitii decat in acest an.

– Pentru absorbtia fondurilor structurale, inclusiv pentru cofinantare, alocam cu 3,6 miliarde de lei mai mult.

Accelerarea platii arieratelor.

 

Economii

 

Efortul in anul 2011 se va centra pe economii estimate la cheltuielile pentru personal – la circa 1,4 miliarde lei, pentru subvetii – circa 1 miliard lei, pentru bunuri si servicii – circa 500 milioane lei, pentru asistenta sociala – circa 400 milioane lei.

Rezultatul acestor economii si realocari ale fondurilor publice spre investitii si spre absorbtia fondurilor europene duce la cresterea cheltuielilor totale cu doar 0,6% in anul 2011 fata de 2010.

In anul 2011 continuam sa distribuim 33,5% din totalul cheltuielilor pentru asistenta sociala (-0,4% puncte procentuale fata de 2010), 20% pentru personalul public (-0,8 puncte procentuale fata de 2010), 17,3% pentru investitii (plus 0,5 puncte procentuale), 14% pentru bunuri si servicii (-0,4% puncte procentuale fata de 2010).

 

Venituri bugetare

 

Cele mai mari cresteri la incasarile bugetare vor proveni, conform estimarilor noastre, din TVA – cu 18,4% fata de acest an, din accize – cu 6,4%, din impozitele si taxele pe proprietate – cu 5,2% s.a.m.d., ceea ce duce la cresterea veniturilor totale bugetare cu 7,2%.

 

Impactul bugetar al reformelor majore in anul 2011

 

Pensii: Daca nu am fi ingheţat valoarea punctului de pensie în anul 2011 am fi fost nevoiti sa platim 8,3 miliarde euro din datorii suplimentare celor asumate in anul 2011. (Impactul a fost calculat faţă de varianta în care valoarea punctului de pensie ar fi fost de 45% din salariul mediu brut pe economie.) Recalcularea pensiilor de serviciu şi a pensiilor militare de stat şi includerea acestora în sistemul public de pensii genereaza economii de 314 milioane lei in anul 2011. Interzicerea cumulului pensiei cu salariul public pentru pensionarii cu venituri din pensii mai mari decât salariul mediu brut pe economie atrage alte economii, de 235 milioane de lei.

Sanatate: Lărgirea sferei de aplicare a contribuţiei de asigurări de sănătate de 5,5% la pensiile mai mari de 740 lei/lunar diminueaza deficitul Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate cu 1,4 miliarde lei in anul 2011.

Administratia publica: Stabilirea unor limite maxime de posturi – normativele de personal – încadrate în unităţile administrativ teritoriale aduc economii de peste 690 milioane lei in anul 2011 (OUG nr.63/2010 ), la care se adauga alte 350 milioane lei din aplicarea masurii de blocare a posturilor vacante şi ocuparea a numai 15% din cele vacantate ulterior (OUG nr.34/2009) si alte 1,2 miliarde lei din reorganizarea unor institutii si autoritati publice (Legea nr. 329/2009 ).

Asistenta sociala: Stabilirea indemnizaţiei de şomaj în funcţie de indicatorul social de referinţă de 500 lei atrage economii de 275 milioane lei in anul 2011. Extinderea bazei de calcul a veniturilor în funcţie de care se stabileşte dreptul la ajutorul de încălzire adauga alte 150 milioane la economiile pe care suntem nevoiti sa le dramuim cu atentie.

Fiscalitate: Majorarea TVA de la 19 la 24% va genera venituri bugetare suplimentare cu circa 8 miliarde lei, a contributiilor sociale cu 3,3 procente va adauga alte 3,8 miliarde lei, iar a accizelor la tutun, alcool, benzină şi motorină aduc un plus de 2,4 miliarde lei la bugetul anului 2011. Lărgirea bazei de impozitare prin creşterea impozitului pe dobânzi, impozitarea tichetelor de masă, cadou, precum şi majorarea unor impozite directe şi a unor impozite şi taxe locale atrage venituri suplimentare la buget de 500 milioane lei. La aceste se adauga alte 270 milioane lei venituri suplimentare din majorarea impozitului datorat de persoanele fizice ce deţin mai multe clădiri.

 

sursa: http://www.andreeavass.ro/blog/2010/12/perspective-macroeconomice-si-viziunea-constructiei-bugetare/

Reclame

Filed under: Economic, Masuri,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Video

Categorii

RSS COGITUS

  • Impactul Universității Babeș-Bolyai în economia municipiului Cluj-Napoca în anul 2015 octombrie 17, 2018
    Universitatea, mai mult ca orice altă instituție sau organizație, poate impulsiona dezvoltarea economică și s… restul » The post Impactul Universității Babeș-Bolyai în economia municipiului Cluj-Napoca în anul 2015 appeared first on Cogitus.
  • Cluj-Napoca – analiza economiei locale aprilie 13, 2018
    Economia municipiului se află într-un stadiu avansat în procesul de evoluție de la economia industrială la o eco… restul » The post Cluj-Napoca – analiza economiei locale appeared first on Cogitus.
  • Calitatea vieții în Cluj-Napoca aprilie 13, 2018
    Parte a procesului de reevaluare a Planului Strategic de Dezvoltare al Municipiului Cluj-Napoca 2014-2020, FSPAC a r… restul » The post Calitatea vieții în Cluj-Napoca appeared first on Cogitus.
  • Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil martie 12, 2018
    În ultimii ani, o parte a orașelor mari din România, între care Cluj-Napoca și Timișoara s-au dezvoltat în mod a… restul » The post Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil appeared first on Cogitus.
  • Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă septembrie 29, 2015
    Ultimele două luni au marcat probabil una dintre turnurile migrației din Europa. Imagini cu trenuri supraaglomera… restul » The post Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă appeared first on Cogitus.
  • China Housing at the Nexus iunie 1, 2015
    The Chinese housing industry is at the nexus of several force fields pulling and pushing people all over the world. The h… restul » The post China Housing at the Nexus appeared first on Cogitus.
  • De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin mai 4, 2015
    Există un acord larg în literatura de specialitate privind rolul central al guvernării locale pentru calitatea de… restul » The post De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin appeared first on Cogitus.
  • It’s Time to Turn the Tables on Russia aprilie 14, 2015
    There is a great deal of analysis and positing of Russia’s nest steps in Ukraine. There is no shortage of experts willi… restul » The post It’s Time to Turn the Tables on Russia appeared first on Cogitus.

Arhiva articole

decembrie 2010
L M M J V S D
« nov.   ian. »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
%d blogeri au apreciat asta: