Măsuri asumate

Icon

Traian Basescu: procesul de modernizare a educatiei e ireversibil


Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a semnat marti, 04 ianuarie a.c., Decretul pentru promulgarea Legii educatiei nationale. ,,Este un moment extrem de important pentru reforma Romaniei in ansamblul ei. Legea asumata de Guvern constituie un moment important si o garantie ca procesul de modernizare a educatiei e ireversibil a declarat  presedintele Traian Basescu, care a afirmat ca legea stimuleaza competitia intre scoli si unviersitati si da deplina stabilitate sistemului”

Iata mai jos cele mai importante declaratii ale presedintelui Traian Basescu:

 

* As dori sa fac o trecere in revista a catorva modificari in sistemul de educatie aduse de aceasta lege

 

* Este un moment extrem de important pentru reforma Romaniei in ansamblul ei. Este finalul unei dezbateri de mai bine de patru ani

 

* Legea asumata de Guvern constituie un moment important si o garantie ca procesul de modernizare a educatiei e ireversibil

 

* O lege atat de discutata nu putea multumi pe toata lumea si nici nu e de asteptat sa fie o lege perfecta

 

* Incrancenarea pe care o provoaca e semnificativa pentru atitudinea fata de orice schimbare importanta in acest sistem

 

* Campioni au fost liderii sindicali, dna rector Andronescu, dl rector Marga, care au facut si ei reforme ale caror rezultate se vad acum dupa zece ani

 

* Eram obligat sa promulg legea din punct de vedere politic, nu doar constitutional

 

* Legea e bazata pe pactul pentru educatie semnat de toate partidele politice si de foarte multe organizatii ale societatii civile

 

* Regretabil este ca primul semnatar, Mircea Geoana, a devenit unul dintre mari contestatari ai legii

 

* Precizez ca nu ne aflam la un final de drum, ci la inceputul procesului de modernizare. Procesul e ireversibil, dar suntem doar la inceput

 

Argumente invocate de Traian Basescu in favoarea Legii Educatiei Nationale

 

* Ultimul studiu PISA din 2010, care analizeaza nivelul elevilor de 15 ani din 70 de tari, situeaza Romania pe locul 49 la lectura ,locul 47 la matematica si 48 la stiinte, fiind cel mai prost clasata in interiorul UE

 

Principalele elemente de modernizare ale legii:

 

* Sistemul are in centrul lui elevii si studentii

 

* Atrage in responsabilitate pentru calitatea educatiei parintii, profesorii si conducerea unitatilor de invatamant, inclusvi comunitatea locala

 

* Sistemul se descentralizeaza, devenind parte a comunitatii locale

 

* Permite un control mai eficient al Ministerului Educatiei

 

* Legea stimuleaza competitia intre scoli si unviersitati si da deplina stabilitate sistemului

 

* Este relevant ca noua lege pune in concurenta unitatile scolare prin mecanismul creat de lege ca elevul opteaza pentru scoala la care doreste sa mearga iar finantarea urmareste elevul

 

* O scoala cu o buna reputatie va atrage elevi, ceea ce inseamna ca va atrage si finantare, urmand ca scolile cu proasta reputatie sa nu aiba elevi sa aiba ca final inchiderea

 

* Legea asigura o puternica implicare a familiei elevului in organizarea scolii

 

* Parintii vor semna un contract educational cu scoala

 

* Se pare ca in ultimii ani prea multi parinti spun ca singurii care au obligatii fata de copil sunt responsabilii de la scoala. Nu, parintii raman responsabili, alaturi de dascali, pentru evolutia copilului

 

* Cresterea responsabilitatii se manifesta si prin organizarea concursurilor pentru selectarea profesorilor

 

* Se face transferul de un invatamant carea avea la baza acumularea de informatii la un invatamant centrat pe dezvoltarea de competente

 

* In baza noii legi curicula va fi foarte flexibila; 20% din materii vor fi optionale

 

* In invatamantul obligatoriu, pana la 30% din orele de invatamant vor putea fi alocate de dascal pentru adaptarea nivelului de educatie la nivelul clasei

 

* Eventual, atunci cand sunt elevi cu o mai slaba performanta dascalul isi poate adapta programa functie de nivelul clasei

 

* Legea pune accent pe educatia timpurie, se trece practic la invatamantul obligatoriu de noua ani

 

* Va creste calitatea resursei umane pentru ca orice dascal va fi obligat sa aiba un masterat didactic

 

* Finatarea universitatilor va tine seama de calitatea educatiei si vor fi clasate in trei tipuri: Universitati care vor avea ca obiectiv educatia, o alta categorie care va fi axata pe educatie si cercetare si universitatile de varf, care vor fi centrate pe educatie si cercetare avansata

 

* Prima evaluare se va face cu auditori internationali. Nu de catre ARACIS, ci de o institutie internationala specializata, care va fi desemnata desigur de guvern

 

* Extrem de importanta pentru cadrele didactice unviersitare, nu va mai funcitona criteriul vechimii pentru a dobandi calitatea de profesor, ci valoarea

 

* Sunt prea multi tineri care raman asistenti in timp ce clanuri universitare ocupa toate pozitiile, impreuna cu familiile lor

 

* Sunt introduse mecanisme de control care evita aparitia fabricilor de diplome. Nu vorbesc numai de universitati private, multe din universitatile de stat s-au transformat in fabrici de diplome, generand o adevarata depreciere a calitatii de detinator al unei diplome

 

* Paradoxul e ca universitatile de stat au fost transformate, multe din ele, in fabrici de diplome, care nu mai au ca obiectiv calitatea, ci buna retribuire a rectorilor si a clanurilor universitare

 

* Un alt obiectiv e evitarea politizarii functiei de rector

 

* Se incrimineaza plagiatul, nu mai sunt permise micile familiute cu soti, sotii, rude pana la gradul trei in aceeasi universitate

 

* Am observat ca exista o teama de schimbare si ea este exploatata de cei ce beneficiau de un sistem in care statul platea dar nimeni nu raspundea. Sub masca autonomiei unviersitare, multe universitati de stat considerau ca sunt libere sa faca ce vor in numele rectorului si a grupului din jurul acestora

 

* Critica cea mai lipsita de onestitate vine din zona discursului nationalist. Le-as aminti celor care se tem de studiile in limba minoritatilor ca una din tezele care a stat la baza Romaniei Mari in 1918 era urmatoarea: Fiecare popor se va instrui, administra si judeca in limba sa proprie

 

* Nu vad de ce azi am fi mai putini intelepti decat in 1918, intr-o tara membra NATO, membra a UE

 

* In invatamantul in ultimii ani s-au creat adevarati baroni ai educatiei, iar vehementa lor pleaca din teama ca isi vor pierde privilegiile nemeritate dobandite ca urmare a Legii Marga

 

* Fac un apel public la Guvern ca in procesul de implementare a legii, care nu va fi usor (…) sa fie condus fara culoare politica si sa mentina spiritul legii, de a raspunde in primul rand nevoilor elevului, nevoilor studentului

 

* Vreau sa cred ca legea a prilejuit o lupta politica care s-a incheiat o data cu promulgarea legii si toti trebuie sa vedem cum putem sa aplicam legea mai bine

 

* Sper ca in foarte scurt timp, una din etape, descentralizarea si transferul responsabilitatilor catre parinti, manageri si administratie locala, sa se produca

 

* Vreau sa cred ca cei care lucreaza la noile curricule vor accelera acest proces in care sa avem timp ca cei care sunt la inceput de ciclu de invatamant sa aiba noile manuale la dispozitie incepand cu septembrie 2011

 

* Legea limiteaza numarul maxim de ore de predare, asa ca se va produce o decongestionare a presiunii asupra copilului. La cursul primar nu pot fi mai mult de 20 de ore pe saptmana, la liceu maxim 30 de ore

 

* Sa speram ca toti cei care au de contribuit la implementarea acestei legi o vor face cu buna credinta, spre binele elevilor si studentilor

Reclame

Filed under: Declaratii

2 Responses

  1. DIASPORA PES. spune:

    Teoretic suna destul de bine ,DAR practica ne distruge pe noi romanii si certurile foarte dese / ne seriozitatea intre ce/i care le aproba ? / , sant anumite legi santatoase ,pt. societate ,trebuiesc controlate cu chibzuinta si oameni buni cu pregatire ? , / fabricarea diplomelor este un sabotaj ?/ , pur si simplu fata de ce-l care a luat o diploma pe DREPTUL lui si mintea lui care ia dat-o bunul DUMNEZEU ,acesti oameni trebuiesc pedepsit fara nici un APEL / cu inchisoarea ? / ,este un fals ,fapta destul de grav ,care ei la randul lor ,daca vor profesa ,vor fi urmatorii tineri CORUPTi ,deoarece au pornit/o cu stangul direct in infractiune ?

  2. stir spune:

    Cel mai mare defect al legii educatiei este cu nu sunt marcate si in consecinta nu se vad foarte bine, gaurile, prin care se vor scurge bani statului catre clientela politica. In consecinta legea va fi papata cu fulgi cu tot de viitoarea administratie cu mult inainte de a produce efecte si in locul ei va fi votata o lege cu gauri mari si bine definite.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Video

Categorii

RSS COGITUS

  • Cluj-Napoca – analiza economiei locale aprilie 13, 2018
    Economia municipiului se află într-un stadiu avansat în procesul de evoluție de la economia industrială la o eco… restul » The post Cluj-Napoca – analiza economiei locale appeared first on Cogitus.
  • Calitatea vieții în Cluj-Napoca aprilie 13, 2018
    Parte a procesului de reevaluare a Planului Strategic de Dezvoltare al Municipiului Cluj-Napoca 2014-2020, FSPAC a r… restul » The post Calitatea vieții în Cluj-Napoca appeared first on Cogitus.
  • Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil martie 12, 2018
    În ultimii ani, o parte a orașelor mari din România, între care Cluj-Napoca și Timișoara s-au dezvoltat în mod a… restul » The post Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil appeared first on Cogitus.
  • Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă septembrie 29, 2015
    Ultimele două luni au marcat probabil una dintre turnurile migrației din Europa. Imagini cu trenuri supraaglomera… restul » The post Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă appeared first on Cogitus.
  • China Housing at the Nexus iunie 1, 2015
    The Chinese housing industry is at the nexus of several force fields pulling and pushing people all over the world. The h… restul » The post China Housing at the Nexus appeared first on Cogitus.
  • De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin mai 4, 2015
    Există un acord larg în literatura de specialitate privind rolul central al guvernării locale pentru calitatea de… restul » The post De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin appeared first on Cogitus.
  • It’s Time to Turn the Tables on Russia aprilie 14, 2015
    There is a great deal of analysis and positing of Russia’s nest steps in Ukraine. There is no shortage of experts willi… restul » The post It’s Time to Turn the Tables on Russia appeared first on Cogitus.
  • Despre strategie în campania prezidențială 2014 | martie 18, 2015
    Strategia este esențială în domeniul politic, privat, public sau nonprofit. Ea poate face diferența între vict… restul » The post Despre strategie în campania prezidențială 2014 | appeared first on Cogitus.

Arhiva articole

ianuarie 2011
L M M J V S D
« dec.   feb. »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
%d blogeri au apreciat asta: