Măsuri asumate

Icon

Declaratiile presedintelui Traian Basescu despre reorganizarea administrativ-teritoriala


Suntem pe o reorganizare administrativă din 1968, Legea 2/’68. S-a dat atâta atenţie acestei legi, încât şi acum sunt neamendate articolele în care se scrie de Republica Socialistă România, după 21 de ani de parlamentarism.

Dar, dincolo de acest lucru, aş vrea să exprim punctul de vedere că nu se poate privi la o dezvoltare raţională a României cu unităţi administrative atât de mici, iar modul cum se utilizează banii europeni pe proiecte foarte mici în interiorul unui judeţ nu este nimic altceva decât ineficienţa utilizării banilor europeni. Vă dau un exemplu elementar. Se face canalizare şi faci o staţie de epurare. În loc să facă o magistrală care să treacă prin trei judeţe, se face o singură staţie de epurare mare.

E un exemplu. Ca să nu mai vorbim de infrastructura rutieră judeţeană, care pur şi simplu este fracturată dacă pui proiectele care au fost aprobate şi în derulare. Şi mai este un motiv pentru care eu cred că trebuie desfiinţate cele 41 de judeţe şi teritoriul reorganizat pe 8 judeţe mari, sau 7 judeţe plus Municipiul Bucureşti şi zona metropolitană, judeţul Ilfov, corespunzător regiunilor de dezvoltare economică stabilite cu Uniunea Europeană.

Deci un alt motiv este reducerea masivă a birocraţiei şi a instituţiilor deconcentrate ale statului. Avem 41 de inspectorate de poliţie în loc să avem 7 sau 8. Avem 41 de direcţii agricole, 41 de direcţii sanitare, 41 de direcţii de finanţe publice, bine încărcate altfel ş.a.m.d. Tot din 41 în 41 numărăm sutele de birocraţi care fac amară viaţa şi a populaţiei, şi a primarilor, la nivel judeţean.

De asemenea, un lucru care trebuie luat în considerare serios, în momentul de faţă, privind la realităţile României – nu aş vrea să folosesc un termen foarte dur, dar vreau totuşi să fie pe înţelesul tuturor, şi v-o spune un om care poate observa şi are şi curaj să spună, că mulţi au observat – corupţia de la nivelul judeţelor. S-au creat nişte familii veşnice, interpartinice, se schimbă, se rotesc, clienţii rămân aceiaşi şi cea mai puternică probă o avem în raportul în care o să apară în zilele următoare – să vedem ce s-a întâmplat, în multe din judeţe, cu proiectele finanţate din bani europeni. Ministerele aprobă proiectele, se dau pe mâna consiliilor judeţene pentru execuţie şi vedem pe urmă ce iese. Perspectiva este să avem o suspendare temporară de utilizare a banilor până când găsim soluţii.

Deci, cred că sunt foarte multe lucruri şi cel mai important este nevoia de dezvoltare regională şi o viziune pe regiuni, pe spaţii mai mari, pentru că altfel vom continua să lucrăm pe proiecte foarte mici, ineficiente şi care nu servesc neapărat cetăţeanul. Sigur, ştiu sensibilitatea partidelor politice. Tuturor partidelor li se pare că a avea preşedinte de consiliu judeţean înseamnă a stăpâni judeţul şi din punct de vedere al influenţei, şi din punct de vedere al resurselor financiare. Cred că a venit momentul să ne ridicăm deasupra intereselor de partid, dacă vrem să facem lucruri utile pentru ţară.

Eu voi susţine orice propunere care ar veni pe o reorganizare a judeţelor, a teritoriului în opt judeţe, actualele regiuni de dezvoltare economică, cu un prefect, cu un consiliu judeţean, veţi găsi modalităţile. Asta însă va implica o foarte puternică descentralizare, în aşa fel încât omul de la municipiu, de la comună să nu mai aibă nevoie de avize de la judeţ. Asta e proba de foc a clasei politice: vrea în mod real descentralizare? Cel mult, comunele care nu au potenţial, nu au capacitate să-şi facă propriile proiecte să ia un aviz de la cel mai apropiat municipiu, dacă au nevoie de asistenţă.

Dar avem sau n-avem curaj să descentralizăm, să lăsăm comunităţile să trăiască aşa cum cred ele că este mai bine! Iar la centru, la judeţ, să se vegheze strict la respectarea legalităţii şi la proiectele de dezvoltare regională – sigur, cu direcţiile deconcentrate, dar de data asta nu cu sute de oameni în fiecare direcţie judeţeană şi distribuite în opt judeţe dintr-o regiune, 800 de oameni pe diverse direcţii, vreo opt direcţii sunt la fiecare judeţ, care nu fac altceva decât să crească birocraţia. E un subiect pe care vi-l lansez foarte deschis în dezbatere. Cei care îşi fac iluzii că se poate construi lăsând judeţele şi, domnule preşedinte, mai creăm o căciulă intermediară, nişte superjudeţe ca regiuni şi le dăm atribuţiuni, se înşală. Este un pas de creştere a birocaţiei. Obiectivul trebuie să fie debirocratizrea şi spargerea relaţiilor create în mai toate judeţele. Sunt aproape în relaţie de familie.

Reclame

Filed under: Argumente, Declaratii, Masuri, Perspective

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Video

Categorii

RSS COGITUS

  • Impactul Universității Babeș-Bolyai în economia municipiului Cluj-Napoca în anul 2015 octombrie 17, 2018
    Universitatea, mai mult ca orice altă instituție sau organizație, poate impulsiona dezvoltarea economică și s… restul » The post Impactul Universității Babeș-Bolyai în economia municipiului Cluj-Napoca în anul 2015 appeared first on Cogitus.
  • Cluj-Napoca – analiza economiei locale aprilie 13, 2018
    Economia municipiului se află într-un stadiu avansat în procesul de evoluție de la economia industrială la o eco… restul » The post Cluj-Napoca – analiza economiei locale appeared first on Cogitus.
  • Calitatea vieții în Cluj-Napoca aprilie 13, 2018
    Parte a procesului de reevaluare a Planului Strategic de Dezvoltare al Municipiului Cluj-Napoca 2014-2020, FSPAC a r… restul » The post Calitatea vieții în Cluj-Napoca appeared first on Cogitus.
  • Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil martie 12, 2018
    În ultimii ani, o parte a orașelor mari din România, între care Cluj-Napoca și Timișoara s-au dezvoltat în mod a… restul » The post Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil appeared first on Cogitus.
  • Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă septembrie 29, 2015
    Ultimele două luni au marcat probabil una dintre turnurile migrației din Europa. Imagini cu trenuri supraaglomera… restul » The post Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă appeared first on Cogitus.
  • China Housing at the Nexus iunie 1, 2015
    The Chinese housing industry is at the nexus of several force fields pulling and pushing people all over the world. The h… restul » The post China Housing at the Nexus appeared first on Cogitus.
  • De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin mai 4, 2015
    Există un acord larg în literatura de specialitate privind rolul central al guvernării locale pentru calitatea de… restul » The post De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin appeared first on Cogitus.
  • It’s Time to Turn the Tables on Russia aprilie 14, 2015
    There is a great deal of analysis and positing of Russia’s nest steps in Ukraine. There is no shortage of experts willi… restul » The post It’s Time to Turn the Tables on Russia appeared first on Cogitus.

Arhiva articole

iunie 2011
L M M J V S D
« mai   iul. »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
%d blogeri au apreciat asta: