Măsuri asumate

Icon

Partea 1 – De unde am plecat?


Măsurile luate de Guvern își arată roadele încetul cu încetul pentru fiecare român și pentru fiecare om care investește în acestă țară, afirmă premierul Emil Boc

Alocuțiunea primului-ministru Emil Boc la întâlnirea cu oamenii de afaceri din judeţul Prahova

,,Pentru prima dată, în ultimii doi ani, avem deflație, în sfârșit se pune aici un punct de cotitură; la șomaj lucrurile evoluează în direcția bună, de scădere, în fiecare lună, a ratei șomajului, care urmare a absorbției forței de muncă și, nu în ultimul rând, a faptului că noul Cod al Muncii își produce efectele pe care ni le-am dorit și pe care le așteptam, adică o creștere substanțială a contractelor de muncă pe piața muncii.

Foarte pe scurt, câteva date: de unde am plecat?

Criza economică, una dintre cele mai grele crize din ultimii 60 de ani, deficit bugetar de 5,7%, potrivit metodologiei europene, ce a determinat din partea Uniunii Europene declanșarea procedurii de deficit excesiv, la care mai adăugăm politicile populiste și iresponsabile din ultimul an de mandat al vechiului guvern, când, pe de o parte, din 7 acte normative, s-au făcut majorări salariale într-un singur an, iar valoarea punctului de pensie a crescut de la 581 la 697 lei, fără ca cineva să se gândească ca acea pensie trebuie plătită și în anul următor și în anii următori, la aceeași valoare.

Din motive populiste și electorale s-au făcut acele majorări salariale și de pensii , fără să se aibă în vedere că acele lucruri trebuiau făcute pe termen mediu și lung și nu doar pentru câteva luni de campanie electorală. Și aceste lucruri le-am plătit cu vârf și îndesat în 2009 și în 2010, pentru că criza economică ne-a arătat faptul că avem o economie care nu poate susține asemenea creșteri salariale sau de pensii. Sau le mai puteam face șase luni, dar eram cu siguranță în colaps. Și atunci, a trebuit să avem în vedere măsuri de reechilibrare a bugetului pentru a putea să rămânem în limite controlabile.

Dacă am fi urmat toate politicile populiste din 2008, România ajungea la un deficit bugetar de minus 14 la sută. Minus 14 la sută. Astăzi, România este la un deficit de minus 4,4 . Și o ajustare de 10 procente la deficit vă dați seama ce înseamnă și câte greutăți pune din punct de vedere politic, economic și social. Dacă mergeam pe aceleași politici eram la minus 14. România nu ar fi avut nici o șansă să se împrumute ca să poată finanța un deficit de minus 14 la sută. Un punct de deficit înseamnă 1,3 miliarde de euro.

Gândiți-vă! Cine ar fi împrumutat o țară ca România să plătească, la nesfârșit, beneficii sociale fără acoperire în productivitatea muncii sau în sustenabilitatea economiei. Că vedeți că țări din Uniunea Europeană, cu ștate vechi de funcții, nu își găsesc bani pentru finanțarea deficitului.

Cum ar fi reușit România să își finanțeze un asemenea deficit de minus 14 la sută?

Așa că, aceia care, astăzi ,de dragul populismului, încă mai propovăduiesc teorii, deficite mari, prima întrebare simplă pe care trebuie să le-o adresăm este cine finanțează un asemenea deficit, că el costă. Orice ban pe care îl împrumuți costă, iar în al doilea rând trebuie să ți-l și împrumute cineva. Iar în condițiile crizei economice, știți bine cât de greu s-au găsit bani pentru finanțarea deficitului bugetar.

Astăzi România nu are probleme cu finanțarea deficitului de 4,4. Am avut o reușită cu emisiunea pe piața europeană, pentru că suntem credibili și am făcut ceea ce trebuie, din punct de vedere financiar. Și nu a fost o problemă să putem găsi banii necesari pentru finanțarea și a acestui deficit de 4,4, care înseamnă încă bani, pe care România îi împrumută, ca să poată rezista, dar mult mai ușor și în alte condiții, decât dacă am fi fost în pragul colapsului, așa cum alte țări, din nefericire, sunt obligate, astăzi, să ia măsuri extreme.

Deci am fi ajuns la minus 14 deficit bugetar, ca o consecință a continuării acelor politici care nu aveau acoperire pe termen mediu și lung. Și fac o paranteză și spun aici: la revizuirea Constituției susținem cu toată convingerea limitarea deficitului la o cifră maximă de 3 %, potrivit regulilor europene de la Maastricht, și a plafonului maxim de îndatorare de 60% din PIB, impus tot de către Uniunea Europeană, prin Tratatul de la Maastricht. Germania are deja o asemenea prevedere de limitarea a deficitului, Franța se pregătește și ea să introducă, România nu poate rata ocazia de a impune prin Constituție o pavăză împotriva populismului, oi barieră mai bine spus împotriva populismului politicienilor.

Ori o barieră mai bună împotriva populismului nu poate fi decât reglementarea prin Constituție a unui deficit maxim de 3 la sută. Corelată cu prevederea că orice ban care se împrumută merge doar spre investiții, și doar în investiții cu totul și cu totul excepționale, cataclisme sau ceva de genul acesta, prin aprobarea specială a Parlamentului, să se poată lua un împrumut peste 3 la sută. Pentru că trebuie să ai și o situație, Doamne ferește, excepțională, avută în vedere, și să ai mijlocul legal să intervii, dar în rest 3 la sută maxim deficit bugetar, maxim 60 la sută îndatorare publică a țării.

România, acum, se îndreaptă spre 3 la sută.În 2012 va avea un deficit bugetar de 3 la sută. Pe ceea ce înseamnă datorie publică, România nu este nici la nivelul Greciei, nici a altor țări din Uniunea Europeană , cu peste 100 la sută din PIB. Noi suntem la 31 la sută din PIB, datorie publică. Adică un procent cu mult sub 60 la sută cât este limita maximă în Uniunea Europeană. Dar puteam crește și foarte repede această datorie, pentru că având un PIB mic, cu împrumuturi uriașe ai fi ajuns foarte repede la 60 la sută din produsul intern brut.

Dacă am fi continuat politici populiste ne apropiam de plafonul maxim din Uniunea Europeană și cu o țară nereformată, o țară care nu genera locuri de muncă, o țară care nu investea în primul rând în locuri de muncă și în investiții. Acum, toată esența acestei reforme din ultimii doi ani, în ultimă instanță, asta a fost: mai mulți bani pentru investiții și locuri de muncă, și diminuarea cheltuielilor cu funcționarea statului , inclusiv cu salarii, pentru ceea ce înseamnă funcționarii publici de la stat și reducerea costului de funcționare a statului. Și veți vedea că rezultatele au fost apreciate, pentru că un argument avut de agențiile de raiting pentru ridicarea statutului țării la acela de rang de țară în care se poate investi a fost și ținerea sub control a deficitului bugetar.

Deci practic avem o recunoaștere internațională a ceea ce opoziția nu vrea să vadă în plan intern. Că acele măsuri luate au fost absolut necesare pentru a putea asigura creșterea economică a României – 1,5- 2 la sută în 2011, 3,5-4 la sută în 2012. Aceasta este prognoza de creștere economică a țării, prognoză validată cu Comisia Europeană și de Fondul Monetar Internațional.

Deci de aici am plecat.

Despre raiting-ul de țară am vorbit – Fitch și Moody”s sunt cele care au dat și au redat României statului de investment grade – de țară în care se poate investi , care pentru dumneavoastră știți ce poate însemna – credibilitatea acestei țări, pentru ceea ce înseamnă investiții, pentru omul de rând, șansa de a avea mai multe locuri de muncă și implicit un salariu mai bine plătit, în perioada următoare, și mai multe investiții derulate pe teritoriul României.

Asta înseamnă, pe foarte scurt, pentru un mediu de afaceri, vă dați seama că de la posibilitatea de a se ieftini creditele pe care le luați, la posibilitatea de a derula mai ușor investiții, înseamnă lucruri care vă vor sprijini inclusiv pe dumneavoastră, sau posibilitatea de a intra în contracte comerciale cu parteneri străini, pentru că odată ce țara este credibilă, pentru că are statut de țară în care se poate investi, evident că derularea relațiilor de afaceri este mult mai bună, și mai mulți parteneri de afaceri veți avea dumneavoastră, prin recâștigarea de către România a statutului de țară în care se poate investi.

Reclame

Filed under: Argumente, Masuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Video

Categorii

RSS COGITUS

  • Cluj-Napoca – analiza economiei locale aprilie 13, 2018
    Economia municipiului se află într-un stadiu avansat în procesul de evoluție de la economia industrială la o eco… restul » The post Cluj-Napoca – analiza economiei locale appeared first on Cogitus.
  • Calitatea vieții în Cluj-Napoca aprilie 13, 2018
    Parte a procesului de reevaluare a Planului Strategic de Dezvoltare al Municipiului Cluj-Napoca 2014-2020, FSPAC a r… restul » The post Calitatea vieții în Cluj-Napoca appeared first on Cogitus.
  • Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil martie 12, 2018
    În ultimii ani, o parte a orașelor mari din România, între care Cluj-Napoca și Timișoara s-au dezvoltat în mod a… restul » The post Acționând împreună, comunele și orașele pot crește mai mult și durabil appeared first on Cogitus.
  • Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă septembrie 29, 2015
    Ultimele două luni au marcat probabil una dintre turnurile migrației din Europa. Imagini cu trenuri supraaglomera… restul » The post Criza refugiaților cu plusuri și minusuri | O punere în perspectivă appeared first on Cogitus.
  • China Housing at the Nexus iunie 1, 2015
    The Chinese housing industry is at the nexus of several force fields pulling and pushing people all over the world. The h… restul » The post China Housing at the Nexus appeared first on Cogitus.
  • De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin mai 4, 2015
    Există un acord larg în literatura de specialitate privind rolul central al guvernării locale pentru calitatea de… restul » The post De ce ar trebui să alegem primarii în două tururi de scrutin appeared first on Cogitus.
  • It’s Time to Turn the Tables on Russia aprilie 14, 2015
    There is a great deal of analysis and positing of Russia’s nest steps in Ukraine. There is no shortage of experts willi… restul » The post It’s Time to Turn the Tables on Russia appeared first on Cogitus.
  • Despre strategie în campania prezidențială 2014 | martie 18, 2015
    Strategia este esențială în domeniul politic, privat, public sau nonprofit. Ea poate face diferența între vict… restul » The post Despre strategie în campania prezidențială 2014 | appeared first on Cogitus.

Arhiva articole

octombrie 2011
L M M J V S D
« sept.   dec. »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
%d blogeri au apreciat asta: